Fotokurs med Terje Skåre: lys og skygge
Bildene på denne siden er stort sett tatt i april 2012 på en workshop med fotograf Terje Skåre. Målet var å få deltakerne til å forstå lyset, skape lyset og bruke lyset. Det var en spennende bevisstgjøringsprosess. De fleste av bildene er tatt med mitt Nikon D7000 og et enkelt standardobjektiv (AF-S Nikkor 18-105mm 1:3,5-5,6G)
Energiske Terje Skåre viser hvordan lyset treffer motivet og hva fotografen må gjøre for å oppnå den ønskede effekt.
Lys bak objektet (motlys)
Lyset kjærtegner ansiktet, en sommerfugllett berøring. Less is often more.
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 105 mm
ISO: 200
Lukkertid: 1/160
Blender: f/18
Først startet vi med å eksperimentere med hvordan resultatet ble da lyskilden (studioblits med stor softbox) var plassert bak motivet. Vi prøvde forskjellige styrker på blitsen og plasserte motivet i litt forskjellige vinkler for å se hvordan det påvirket måten lyset la seg rundt ansiktet. På dette bildet av meg ovenfor er det holdt en reflektor på skrått foran ansiktet for å få litt lys på denne siden også.
Bildet ovenfor illustrerer hva vi jobbet med. Det er et selvportrett av Anders Ramstad-Ekeberg, som ble tatt før selve workshopen.
Ved prøving og feiling ble vi bevisste hvilke elementer som innvirket på lyssettingen og hvordan. Den hvite veggen var selvfølgelig en viktig indirekte lyskilde, en eneste stor softbox. Men klærne til folk rundt påvirket også lyset som falt på motivet. Tydeligst var det når en person med hvite klær sto i nærheten.
Dramatisk sidelys
Lyset slår brutalt inn fra siden – viser og skjuler på samme tid.
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 62mm
ISO: 200
Lukkertid: 1/125
Blender: f/18
Sidelyset kommer litt skrått inn på siden for å skape små, dramatiske skygger i den opplyste delen av ansiktet. Lyset og skyggene bidrar til å fremheve personligheten; linjene er livet. Lyset kan dekke over (lys fra alle kanter skjuler for eksempel rynker og ujevnheter i huden) eller fremheve (se hårstråene på det øverste bildet). Slik også med lysets mørke venn, skyggen. Skyggen kan skjule (i eksempelet her: halve ansiktet) eller fremheve (for eksempel rynker).
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 62 mm
ISO: 125
Lukkertid: 1/160
Blender: f/18
En arm skaper ekstra dramatikk. Et spennende bilde der det skjer mye. Kvinnen er plassert litt på skrå i forhold til lyskilden slik at hun skal få litt lys på høyre side av ansiktet. Min favoritt.
Overlys
Den andre dagen eksperimenterte vi med overlys (vindu i taket). Det ga mulighet til mange spennende bilder. Noen få centimeters forflytning av motivet gjorde enorme utslag på om bildet ble godt eller dårlig.
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 92 mm
ISO: 1250
Lukkertid: 1/80
Blender: f/14
En lett vridning på halsen skapte ekstra spenning og nye veier for skyggene å legge seg på ansiktet.
Dette bildet ble etter min mening best i farger fordi de røde og grønne elementene (lepper/øre og øyelokk/tatovering) bidro til å fremheve det sensuelle uttrykket.
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 70mm
ISO: 1250
Lukkertid: 1/80
Blender: f/14
Dette bildet er tatt av fotograf og kursleder Terje Skåre.
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 120 mm
ISO: 12800 (!)
Lukkertid: 1/320
Blender: f/10
Male med lys
Lang eksponeringstid (30 sekunder eller mer), et mørkt rom og en lommelykt er stikkord for hvordan man maler med lys.
Bildet er tatt av fotograf og kursleder Terje Skåre.
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 66 mm
ISO: 200
Lukkertid: 132 sekunder (!)
Blender: f/14
Motivet i det mørke rommet må sitte stille mens lyset befinner seg på det. Fotografen går over motivet og eventuelt bakgrunnen med lys (for eksempel en lommelykt) på de stedene man ønsker lys i bildet. Dette høres jo enkelt ut, men det krever mye eksperimentering.
Siden man bruker lang lukkertid, er det mulig å lage spennende "dobbelteksponeringer".
Manuell eksponering (M på MASP-hjulet)
Brennvidde: 62 mm
ISO: 200
Lukkertid: 69 sekunder (!)
Blender: f/14
Bildet er tatt av fotograf og kursleder Terje Skåre. På kurset lærer man hvordan denne effekten oppnås. Gruppa vår fikk smertelig erfare at man ikke klarer å ta slike bilder på første forsøk!
Et mer "tradisjonelt" portrett fotografert med lang lukkertid og lommelykt. Uskarpheten på den ene siden av ansiktet er med på å skape et uvirkelig inntrykk.
Workshop med fotograf Terje Skåre
Bildene er tatt på en workshop med fotograf Terje Skåre i regi av Oslo Kamera Klubb (sic.). Målet med workshopen var å få deltakerne til å forstå lyset, skape lyset og bruke lyset.
Skåre hjalp oss å bli bevisst lyset, forskjellige lyskilder og hvordan bruke disse på en kreativ måte. Selv om vi eksperimenterte en del med studiolys (store blitser på stativ og diverse tilleggsutstyr), ble kanskje de beste bildene tatt takket være overlyset fra vinduet i taket i gangen. Og, som Terje sier: Det eksisterende lyset er gratis!
Per-Erik Skramstad (t.v.) driver gjøn med Per-Erik Skramstad (t.h.). Alt vi gjorde på kurset, var ikke like alvorlig.
Flere motiver
Insekter / edderkopper: Fluer - Forskjellige insekter - Maur - Liljebiller - Edderkopper - Sommerfugler -
Ismotiver:Vanndråpe på istapp - Ismønster
Vanndråper og is: Vanndråper
Andre motiver:- Golfbilder -Fyrverkeri - Svalbard - Stavkirker - Døden -
Fugler: Toppdykker - Diverse fugler - Sothøne - Hanen Bertil - Stokkand - Lavskrike - Blåmeis - Måke -
Bilder av hunder og katter: Hunder (nova scotia duck tolling retriever etc.) - Katter
Mennesker: Mennesker jeg har møtt - Selvportrett - Fotokurs med Terje Skåre -
Dyr: Sauer - Hunder - Hoggorm - Skilpadder -
Steder: Gotland - Sicilia - Svalbard - Fetsund lenser - Oslo - Kistefos - Rosendal - Norge på kryss og tvers
Kulturhistorie: Gravminner
Mine hunder: Laika - Mia -
Diverse: Bilder tatt i jobbsammenheng - 22. juli 2011 - Fototips - Mercedes-Benz -
Ishockey: Kenny Corupe (Lørenskog) - Ishockey (diverse)